Wandelingen

brand header layover

Nordic Walking

Wat is Nordic Walking?

Nordic Walking is een bewegingsconcept in de outdoor-fitnesswereld. Bij Nordic Walking gebruikt men het bovenlichaam en de armen op een soepele en gezonde manier, waardoor er een hoger energieverbruik ontstaat dan bij gewoon wandelen of joggen. Toch wordt het lichaam minder zwaar belast, waardoor de kans op blessures kleiner is. Het is juist een goede activiteit om van blessures af te komen. Maar niet alleen het lichaam wordt getraind, er ontstaat bij Nordic Walking ook een balans tussen lichaam en geest. Nordic Walking is vergelijkbaar met het klassieke Langlaufen, echter met iets kortere stokken. De Nordic Walker krijgt het unieke Langlauf gevoel: één met de natuur en in je eigen tempo genieten van de buitenlucht. Het lichaam wordt in zijn geheel gebruikt en de bewegingen zijn rustig en in balans.

Nordic Walking komt oorspronkelijk uit Finland waar veel onderzoek is gedaan naar de effecten van deze outdoor-fitnessactiviteit. Eén van de onderzoeken die zijn gedaan wees uit dat klachten in nek en schouders afnamen door Nordic Walking. Ook heeft Nordic Walking positieve effecten op de conditie. Uit een onderzoek van een gerenomeerd instituut in de Verenigde Staten bleek dat bij alle deelnemers het verbruik van zuurstof en energie toenam. Eveneens toonde het onderzoek aan dat het lopen met stokken tot betere resultaten leidt voor zowel fysieke als psychische aspecten, dan het lopen zonder stokken. Een aantal voordelen van Nordic Walking op een rijtje:

  • Ook op een laag inspanningsniveau geeft Nordic Walking grote fysieke effecten.
  • 30% minder belasting op de gewrichten dan bijvoorbeeld bij joggen en hardlopen.
  • Ongeveer 600 spieren worden aan het werk gezet. Dat is 90% van het gehele lichaam en dus beduidend meer dan bij de meeste andere activiteiten en sporten.
  • Het lichaam verbruikt tot 46% meer energie dan bij joggen of (snel)wandelen zonder stokken.
  • Nordic Walking stimuleert en mobiliseert door de diagonaaltechniek de schouderspieren, nekspieren en buikspieren.
  • De stokken bieden goede steun en stabiliteit, waardoor er minder belasting ontstaat op spieren en gewrichten in de knieën en enkels.
  • Schouders, armen, buik, rug en de benen worden versterkt.
  • Er wordt meer zuurstof door het lichaam gepompt.
  • Het immuunsysteem wordt versterkt. De afbraak van stresshormonen wordt bevorderd.
  • Het uithoudingsvermogen, de kracht, de beweeglijkheid en de coördinatie worden getraind.
  • Nordic Walking is ook een ideale fitnessactiviteit voor mensen die fysiek beperkt zijn.
  • Ook bieden Nordic Walking stokken extra zekerheid bij gladde oppervlakten of op berghellingen.
  • Nordic Walking kan door iedereen beoefend worden: van 8 tot 80 jaar, alleen of in groepsverband, in de lage landen of in de Alpen.
  • Bij Nordic Walking blijft er genoeg tijd en adem over voor een gezellig praatje met uw medewandelaars.

Wat heeft u nodig?

Het belangrijkste dat u nodig heeft bij Nordic Walking zijn Nordic Walking-stokken. Leki heeft als wandelstokken specialist ingehaakt op de behoeften van de Nordic Walker en een serie Nordic Walking stokken ontwikkeld. Leki stokken worden gemaakt van aluminium of carbon, beide materialen zijn licht en sterk. Het gepatenteerde Trigger handvat is één van de geheimen van het succes van Leki in de (wedstrijd)skisport, zowel Alpine als Langlauf.

Ook het Nordic Walking Trigger-handvat biedt de bekende Trigger-voordelen: met één click is uw hand los van de stok en net zo snel weer vast. De Trigger-lus garandeert een ergonomisch juiste houding van de hand. Door de hoogwaardige afwerking van de Trigger-lus is de kans op blaren minimaal.

Verwar Nordic Walking stokken niet met de zogeheten wandel/trekkingstokken! Nordic Walking-stokken zijn langer, hebben een ander handvat en punt en de flexibiliteit van de stokken is speciaal afgestemd op Nordic Walking.

Ook wandelschoenen (dus géén jogging- of runningschoenen) met een goede grip en hoog dempingsvermogen zijn onmisbaar bij Nordic Walking. Alle Lowa All Terrain-schoenen zijn zeer geschikt. Goed ademende, technische wandelkleding is aan te bevelen. Handig is een afritsbare broek, zodat u op elk weertype voorbereid bent. Bij kans op slecht weer zorgt een waterdichte jas ervoor dat u droog blijft.